Buscar
  • Raquel

Pensaments Negatius (Català)

Actualizado: 17 de ene de 2019

Quant arriba la nit i et poses al llit, quant de bon matí agafes l’autobús o simplement quant et prens un cafè, la teva ment actua lliurament i comences a donar voltes a la teva vida. Moltes vegades aquests pensaments no són gens agradables. El cervell és un xic mandrós i si no hi posem remei té tendència a queixar-se, a no sentir-se satisfet i a distorsionar la realitat fent-nos sentir malament.




El psicòleg T. Beck durant la dècada dels 60 va elaborar la teoria de les distorsions cognitives, des de llavors s’utilitza l’explicació d’aquestes distorsions per ajudar a les persones a viure de forma més positiva, controlant els pensaments tòxics i corregint-los. Aquesta teoria és la mare de la teràpia cognitiva.


La clau doncs està en corregir les distorsions i canviar-les per pensaments positius. Per això és important conèixer quines són aquestes distorsions per començar-les a canviar. Cal estar alerta perquè algunes d’aquestes actuen a favor nostre, el truc està en saber quant ens perjudiquen i quan actuen en benefici propi. No serà màgia, no solucionarà tots els nostres problemes cognitius al moment però si ets ferm i insisteixes en aquest canvi no tardaràs molt en veure resultats.


Les distorsions cognitives són aquells pensaments que apareixen en la ment quant aquesta fa una interpretació subjectiva de les nostres experiències. Ens passa constantment i és molt comú en persones que pateixen depressió o trastorns de l’estat d’ànim.

LES DISTORSIONS COGNITIVES


FILTRES MENTALS


Els filtres mentals fan que els nostres pensaments i esdeveniments positius s’observin borrosos i es magnifiquin els negatius. Tot i que ens vagin bé 10 coses quant aquest filtre s’activa només veurem aquella que ens fa sentir més malament. Per exemple: Has aprovat tots els exàmens menys un i ja penses que has fracassat.


DESQUALIFICACIÓ D’ALLÒ POSITIU


Semblant al filtre mental, qui desqualifica allò positiu tendeix a tractar els esdeveniments agradables com a tonteries, fixant-se tant sols en aquelles coses negatives de la vida i resultant bastant pessimista sobre el futur. Un exemple seria quan intentes donar suport o ajudar a un amic i la seva resposta sempre és “ si, però...”


HAURÍA DE...


Aquesta distorsió és típica en persones rígides i que normalment es creuen millor que els altres. Els costa molt ser flexibles, motiu pel qual viuen en un estrès constant intentant complir totes les expectatives que tenen en ment, moltes vegades sense donar-se compte que algunes són impossibles d’aconseguir.


PERSONALITZAR


Qui amb freqüència personalitza els seus estressor solen culpar-se a si mateixos o als altres de les coses sobre les quals no tenen el control, motiu pel qual es generem és estres de forma innecessària. També es freqüent que s’autoinculpin o culpin als altres dels seus propis sentiments. Es dona el cas que algunes vegades parlem de quelcom important que no té res a veure amb la persona que tenim davant i aquesta creu que el comentari és adreçat a ella, portant al terreny més personal aquelles opinions o explicacions més negatives quant en realitat res tenien a veure amb ella.


MAGNIFICACIÓ O MINIMITZACIÓ


Es produeix cada vegada que donem més èmfasi en allò negatiu que en els fets o pensaments positius. Per naturalesa existeix una tendència sobre les persones en magnificar allò negatiu i minimitzar el positiu. Una altre manera d’anomenar aquesta distorsió és el “catastrofisme”, és a dir, consisteix en imaginar el pitjor escenari possible sense la verificació 100% real de que tal fet succeeixi o sigui real.


CONCLUSIONS PRECIPITADES


Això ho fem constantment. En lloc de deixar que els esdeveniments arribin a una conclusió natural, imaginem el final de forma negativa i busquem arguments que així ens ho confirmin, obvien les evidencies contraries en tot moment. Per exemple, el nen que va a una escola nova i sap que quan arribi tots els companys el depreciaran, també sap que si son amables amb ell serà per quedar bé davant els professors, aquest nen està precipitant conclusions. Les persones que tenen aquest tipus de distorsió o que els apareix amb major freqüència solen tenir la tendència a encadenar una nova distorsió , la “lectura de la ment” i la predicció del futur, assegurant que coneixen amb seguretat el que succeirà perquè els seu instint mai els enganya i alguna cosa els diu que això serà així.


RAONAMENTS EMOCIONALS


Aquestes són parentes pròximes de les conclusions precipitades. Consisteix en ignorar alguns fets quant arribem a certes conclusions, és a dir, qui fa ús del raonament emocional considera que les seves emocions són un fet, una veritat absoluta, posant-les per davant d’evidències objectives, per exemple, estic enfadat amb tu, per tant el que està equivocat ets tu. En aquest cas la persona ofereix la força absoluta a l’emoció que sent, si està enfadat interpreta que és perquè l’altre té la culpa absoluta de tot, obviant que el resultat d’aquesta emoció pot ser fruit de diversos factors.



Aprèn a identificar quan apareixen aquestes distorsions sobre la teva ment, sigues conscient i transforma-les. La majoria de les coses que ens succeeixen pel cap acaben essent tant sols producte de la nostre ment.

Raquel Puig 

Psicóloga col. núm 25343

Íntimas Emociones y Mentalidad de éxito 

​​

Máster Terapia Breve Estratégica . 

Especialista en psicologia infantil y juvenil. 

Minor en Criminologia y Victimología

Intervenciones en violencia de genero y conflictos familiares

Idiomas: Català, Español

Plaça Ajuntament, nº5, Ripoll (Girona)

677.786.606 

C/ dels Vilabella, 5-7, 08500 Vic, Barcelona

rp.raquelpuig@gmail.com

unnamed.gif

© 2016-2020 by RaquelPuig